Treinreiziger jaaroverzicht 2024: vieze treinen tot stakingen
30 dec 2024 10:00
Werkzaamheden, veiligheid, extreem weer, Nedersaksenlijn en Lelylijn, hogesnelheidslijn, prijs van treinkaartjes. Dat is het jaaroverzicht 2024 in een zin. Hier ging het dit jaar over. Heel veel en heel vaak. En naar verwachting zal dit in 2025 niet veel anders zijn. Spring en scroll hier door het Treinreiziger.nl jaaroverzicht.
Ga direct naar de maand:
Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December
Het jaar in thema’s:
Werkzaamheden Geweld Extreem weer Nedersaksen- en Lelylijn HSL Prijs treinkaartjes
Thema’s:
Werk in uitvoering – de ’open-hartoperatie’ op het spoor
Een ’open-hartoperatie’ op het spoor. Zo noemde NS-topman Wouter Koolmees eind december de enorme hoeveelheid aan onderhouds- en vernieuwingswerk op het Nederlandse spoor. Er werd het hele jaar door heel veel op het spoor gewerkt.
Tijdens vakanties lagen verschillende spoortrajecten er helemaal uit, maar ook buiten vakanties waren buitendienststellingen onvermijdbaar. Om er alleen al voor te zorgen dat er treinen kunnen blijven rijden moet een enorme hoeveelheid werk worden verzet om achterstallig onderhoud weg te werken. ProRail verwacht hier zeker nog vijf jaar werk aan te hebben. Maar ook uitbreiding van het spoor levert veel werk op en dan hebben we het inbouwen van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS nog niet eens genoemd. Er was dit jaar al veel te doen om de proef met ERTMS in Zeeland die het treinverkeer op de Zeeuwse Lijn in 2029 vier maanden stil gaat leggen.
Ook in het buitenland vindt groot werk plaats. Zo leidt de uitbreiding van de Hollandstrecke tussen Zevenaar en Oberhausen nog tot diep in 2025 tot hinder voor de verbindingen naar Duitsland. In Oostenrijk pakken ze het helemaal rigoureus aan. Daar ligt vanaf november dit jaar tot juni komend jaar de belangrijke Tauern-spoorlijn er helemaal uit.
Werk op het spoor is een thema dat nog veel gaat terugkomen.
Toenemend geweld tegen treinpersoneel
In 2024 lieten de cijfers over 2023 1042 geweldsincidenten tegen treinpersoneel zien en dat was een toename van acht procent ten opzichte van 2022. En helaas ging het ook in 2024 verschillende keren goed mis. In april werd een vrouwelijke conducteur zwaar mishandeld door een groep mannen op station Den Haag HS. Een aantal dagen na de aanval werd het treinverkeer uit protest voor drie minuten stilgelegd. Een paar weken later werd een conducteur bespuugd, geschopt en geslagen in Purmerend. De daders van dertien en veertien jaar jong konden worden aangehouden.
Begin 2025 gaan we weten of de toename van geweld tegen treinpersoneel in 2024 verder is gestegen. Over het onderwerp is veel gesproken. Eind december bleek de Tweede Kamer voorstander van een proef om tussen Emmen en Zwolle de spoorwegpolitie terug te brengen. Een voorstel hiervoor zal in het nieuwe jaar moeten volgen. Andere plannen waaraan gewerkt wordt, zijn het uitrusten van NS-personeel met bodycams en het het geven van meer bevoegdheden aan conducteurs, zoals het mogelijk maken van identiteitscontrole door conducteurs. Wordt vervolgd in het nieuwe jaar …
Zwemmen op het spoor – spoorschade door extreem weer
Storm en regen, heel veel regen. Extreem weer heeft ook dit jaar flink huisgehouden. Op verschillende plekken in Europa is het spoor er flink door beschadigd. Begin september was Centraal Europa aan de beurt. Vooral rond Wenen was de schade aan het spoor groot. In Sankt Pölten kwam een heel station meters onder water te staan. Aan het herstel van het spoor rond Wenen wordt nog altijd gewerkt.
Ook in Nederland beschadigden overstromingen het spoor. Tussen Maastricht en Luik kwam in mei spoor onder water te staan na hevige regenval. Het treinverkeer lag wekenlang stil tot het spoor hersteld was.
Begin juni ontspoorde een ICE tussen München en Keulen bij Schwäbisch Gmünd door een aardverschuiving. Niemand van de 185 passagiers raakte gewond. Een paar weken later legden overstromingen het treinverkeer naar Zermatt in Zwitserland plat. Bijna elke week zorgde wel ergens extreem weer voor hinder op het spoor. Volgens klimaatwetenschappers staan we nog maar aan het begin dus is de kans groot dat extreem weer ook in het komende jaar voor problemen op het spoor gaat zorgen.
Wensdromen – de Nedersaksenlijn en Lelylijn
Een opera in crescendo eindigend met een grote anticlimax. Zo verging het de plannen voor de spoorlijnen Lelylijn (Randstad – Groningen) en Nedersaksenlijn (Groningen – Enschede). De zo door het noordoosten van het land gewenste spoorlijnen vonden hun weg naar een prominente vermelding in het regeerakkoord. Ze werden vaker en vaker besproken in de politiek. Maar aan het eind van het jaar is de conclusie dat de zo gewenste volgende stap in de projecten niet genomen kan worden. Voor beide spoorlijnen ontbreekt geld om de projecten voort te zetten. Met een status quo schuiven de spoorlijnen het nieuwe jaar in. In ieder geval zal er in het voorjaar over de spoorlijnen weer verder gedebatteerd worden.
HSL – boemelen met hogesnelheidstreinen
Op de hogesnelheidslijn (HSL) worden meer constructiefouten ontdekt, zo wordt bekend gemaakt in januari. Snelheidsbeperkingen, die al golden, worden verlaagd. In plaats van 160 kilometer per uur mag er nog maar 120 worden gereden op negen locaties op de HSL-Noord, terwijl de snelheid van de HSL 300 hoort te zijn.
In april wordt de dienstregeling aangepast voor de HSL en dan blijkt alles in juli nog wat erger dan gedacht. Op basis van nieuw onderzoek moet de snelheid op vijf viaducten van 120 naar 80 kilometer per uur. De punctualiteit op de HSL leidt er flink onder. Dit jaar rijdt meer dan 30 procent van de treinen hier niet op tijd.
Vanaf de nieuwe dienstregeling zijn de beperkingen van 80 kilometer per uur, na tijdelijk herstelwerk, weer verhoogd naar 120. Een definitieve aanpak van de problemen, die leidt tot het weer kunnen rijden van de beoogde snelheid, laat nog op zich wachten. Ongetwijfeld wordt hier meer over bekend in 2025.
De prijs van de treinkaartjes
Ruim zes procent. Zoveel zal de prijs van de treinkaartjes gemiddeld zijn gestegen na oud en nieuw. De prijs van de treinkaartjes was een van de ’hotste’ onderwerpen van het jaar. Voor 2024 werd met een ’eenmalige’ bijdrage van het Rijk een prijsstijging van de treinkaartjes voorkomen. Maar toen in de loop van het jaar bleek dat treinkaartjes in 2025 maar liefst 12 procent duurder zouden worden, was de verontwaardiging groot. En dus springt het Rijk weer bij, ditmaal met zo’n 42 miljoen euro (3 procent van de stijging). De NS neemt eenzelfde bedrag voor haar rekening zodat uiteindelijk 6 procent prijsstijging overblijft voor de reiziger. En dat terwijl eigenlijk iedereen het erover eens is dat de treinkaartjes al duur zijn.
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is aan het zoeken naar een structurele oplossing om verdere prijsverhogingen te voorkomen en zal daar spoedig in het nieuwe jaar over rapporteren. Dus, wordt snel vervolgd …
Januari
Vieze treinen
Het jaar begint met nieuws over ergernis nummer 1, vieze treinen. Volgens de NS lukt het door personeelsgebrek niet om te treinen schoon te maken. En dus blijven vieze treinen het hele jaar door voor klachten zorgen.
Koppensnellen door januari:
Proef met bodycams
Hinder door lichte sneeuwval
Constructieproblemen HSL
Staking Duitsland
Februari
Gesteggel over concessie
Een ander onderwerp dat het hele jaar speelde, was de gunning van het hoofdrailnet aan de NS. In februari bleek dat dit wellicht niet correct is gegaan. Inmiddels loopt hierover een rechtszaak bij het college van beroep voor het bedrijfsleven, dat is aangespannen door verschillende andere vervoerders. Een uitspraak volgt wellicht snel in 2025. Ook loopt er een zaak van de Europese Unie tegen de Nederlandse zaak hierover, waar ook in het nieuwe jaar meer over bekend wordt.
Koppensnellen door februari:
Geweld tegen NS medewerkers
ICNG hoofdpijntrein
NS wil duurder treinkaartje voorkomen
Maart
Nachttreinen
Eind maart rijdt European Sleeper voor het eerst met de nachttrein naar Praag. Er is veel nieuws over nachttreinen dit jaar, van vertragingen tot nieuwe verbindingen. European Sleeper laat ook van zich horen met plannen voor een nachttrein naar Barcelona, waarvan de start steeds verder vooruit schuift, en een winternachttrein naar Innsbruck en Venetië, die in het nieuwe jaar gaat rijden.
Koppensnellen door maart:
Tot 2030 vernieuwing spoor
Brussel waarschuwt
Storingen rond Schiphol
April
Ambitieus GoVolta
Begin april ontvouwt GoVolta ambitieuze plannen voor 2025. De nieuwe treinmaatschappij heeft dit jaar capaciteit geregeld voor het nieuwe jaar en kan treinen gaan rijden naar Basel en Berlijn. GoVolta verwacht in de tweede helft van het jaar van start te gaan.
Treinreiziger schakelt reacties uit
Een dieptepunt voor ons. We moeten de reacties tijdelijk uitschakelen omdat er te veel beledigende reacties verschenen. Half juni gaan de reacties weer aan.
Koppensnellen door april:
ICE München
Drie minuten stilte vanwege geweld
Onbewaakte overwegen
Mei
Oudste koploper met pensioen
De oudste NS-trein gaat in mei met pensioen. Koploper 4011 maakt op 3 mei een afscheidsrit met reizigers door Nederland. De trein deed 41 jaar lang dienst. Later in het jaar is de trein overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht waar iedereen hem kan bezoeken.
Koppensnellen door mei:
Conducteur mishandeld
Hoofdlijnenakkoord regeringspartijen
Juni
Amsterdam Centraal zonder treinen
Een uniek moment in Amsterdam. Eind juni rijden er helemaal geen treinen van en naar Amsterdam Centraal. Op zaterdag 29 juni beginnen grootschalige werkzaamheden op het station dat dit jaar het 135-jarig bestaan vierde. De werkzaamheden moeten het mogelijk maken meer treinen te ontvangen. Het totale project duurt nog jaren.
Rampjaar voor Deutsche Bahn
Weinig positief nieuws over Deutsche Bahn dit jaar. De Duitse treinmaatschappij slaagt er niet in om de treinen op tijd te laten rijden en financieel gaat het ook niet best. De maatschappij leidt een miljard verlies en moet 30.000 banen schrappen. De Süddeutsche Zeitung citeert in augustus een bron bij DB die meldt dat de ’tijdschema’s niet meer worden berekend maar geschat’.
Tijdens het EK gaat de vervoerder op volle kracht. Nog nooit zette Deutsche Bahn zoveel capaciteit in. Maar het gaat al snel mis. Veel treinen vallen uit of zijn vertraagd. Ook het Nederlands elftal is de dupe. Het team zou op 9 juni met de trein van Wolfsburg naar Dortmund reizen voor de halve finale tegen Engeland, maar de trein valt uit. Halsoverkop moet een vlucht geregeld worden. Een geplande persconferentie vervalt. Tot overmaat van ramp verliest Nederland de wedstrijd.
Koppensnellen door juni:
Overstromingen tussen Maastricht en Luik
Nieuwe ICE’s
Drielandentrein
Juli
NightJet hoopt op beter 2025
Een vertraging van maar liefst twaalf uur voor de NightJet-nachttrein in juli. De punctualiteit van de NightJet tussen Amsterdam en Innsbruck/Wenen en Zurich laat flink te wensen over. Vooral in de zomer zijn er enkele megavertragingen en verschillende treinen vallen uit. Het Oostenrijkse ÖBB hoopt op beterschap nu de treinen in de nieuwe dienstregeling een andere route rijden en in het nieuwe jaar doen de nieuwe NightJet New Generation treinstellen hun intrede op de verbindingen naar Nederland.
Koppensnellen door juli:
Koninklijk rijtuig naar Spoorwegmuseum
Atleten met Eurostar naar Olympische Spelen
Sabotage Frans spoor
Augustus
NS schrapt banen
Terwijl de discussie over de prijs van treinkaartjes volop woedt, moet de NS de broekriem zelf aantrekken. De spoorwegmaatschappij kondigt in augustus aan dat er 500 banen verdwijnen en dat ze gaat onderzoeken of het opknappen van treinen versoberd kan worden.
In de politiek wordt later in het jaar geroepen dat de vervoerder zich veel meer op zijn kerntaken moet concentreren. De regering moet in opdracht van de Tweede Kamer met de NS in gesprek over wat de vervoerder wel en niet zelf moet doen.
Waarschuwing voor ’pittig najaar’
Een unieke waarschuwing vlak voor het einde van de zomervakantie. NS-topman Wouter Koolmees en ProRail-topman John Voppen beleggen een gezamenlijke persconferentie om te waarschuwen voor een ’pittig najaar’. Naar verwachting staan de reiziger vertragingen en treinuitval te wachten.
Na tegenvallende stiptheidscijfers over 2023 en een slechte start van 2024 presenteren NS en ProRail in de zomer een verbeterplan voor een betrouwbaarder spoor.
Eind december lijkt het zijn vruchten af te werpen. Het najaar verloopt beter dan verwacht en de NS haalt mede door een beter najaar nipt de bodemwaarde voor stiptheid. Maar beter dan 2023 is het niet.
Koppensnellen door augustus:
Treinverkeer in Amersfoort hervat na werk
Nachttrein Innsbruck Ventië
Dinnertrain failliet
September
Brandbrief van Eurostar
Een opmerkelijke actie van Eurostar in september. De hogesnelheidstreinmaatschappij plaatst een brandbrief in het Financieel Dagblad waarin gedreigd wordt de verbindingen met Nederland te staken. Problemen op de HSL, onzekerheid over werkzaamheden op het spoor en op Amsterdam Centraal zijn hier de reden voor. Het blijkt een storm in een glas water. In november meldt Eurostar dat er vanaf februari weer rechtstreeks treinen gaan rijden van Amsterdam naar Londen. Alle andere verbindingen blijven gewoon. Door het werk op Centraal was het dit jaar niet mogelijk rechtstreeks naar Londen te gaan met de Eurostar. Er moest in Brussel overgestapt worden voor de paspoortcontrole waarvoor in Amsterdam tijdelijk geen plek was.
(Toch geen) concurrentie voor NS
Een anticlimax voor concurrentie op het spoor. Arriva meldt in september een treindienst te kunnen rijden tussen Zwolle en Groningen. Dat is een traject van de NS en Arriva krijgt toestemming voor enkele ritten in de ochtend en middag. Dat betekent dat de NS voor het eerst echt concurrentie krijgt.
Maar Arriva krijgt veel minder ritten dan zijn aangevraagd, ziet geen mogelijkheden voor een rendabele treindienst en laat in december weten niet te gaan rijden.
Arriva wint wel een zaak bij de ACM tegen ProRail. ProRail moet voor het einde van het jaar opnieuw een beslissing nemen over het aantal ritten van Arriva. Hier is momenteel nog niets over bekend, maar ook als de heroverweging meer ritten oplevert, zal het niet mogelijk zijn voor Arriva om al in januari op te starten.
Koppensnellen door september:
Gestrand na overstromingen Oostenrijk
Lagere prijsverhoging treinkaartjes, bezuiniging ov
Slechte bereikbaarheid
Oktober
Treinen naar Brussel
Er komen twee nieuwe treindiensten naar Brussel waarvan de namen in oktober bekend worden. De Intercity Brussel verdwijnt en nieuw zijn de snelle Eurocity Direct van de NS en de EuroCity van de NMBS. Vanaf de nieuwe dienstregeling rijdt de Eurocity Direct van Lelystad via Amsterdam Zuid naar Brussel Zuid. Door stops te schrappen is de trein een stuk sneller dan de oude Intercity Brussel. De EuroCity rijdt van Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid. De trein doet er langer over, stopt vaker en is voordeliger.
Beide treinen rijden zestien keer per dag op en neer. Daarmee verbetert de verbinding met Brussel aanzienlijk, maar er zijn ook tegengeluiden. In België is er protest omdat er voor de Eurocity Direct een binnenlandse trein moet wijken terwijl de Eurocity Direct niet binnen België mag worden gebruikt. Ook de hogere prijs van de Eurocity Direct leidt tot commentaar van onder meer reizigersvereniging Rover.
Koppensnellen door oktober:
Vervoer te duur voor velen
Zeeuws spoor testtraject
Flixtrain niet naar Nederland
Spanje meeste potentie voor nachttreinen
November
Stakingen treindienstleiders
Een estafettestaking zorgt in november twee weken lang voor overlast op het spoor. Nadat ProRail niet ingaat op de looneis van vakbond FNV, begint die een staking onder treindienstleiders. Als eerste wordt er maandagmiddag 11 november gestaakt bij de verkeersleidingspost Kijfhoek. Deze staking treft alleen het goederenvervoer.
Vanaf woensdag 13 november wordt om de dag het treinverkeer in een deel van het land tijdens de ochtendspits stilgelegd, tot na twee weken alle delen van het land aan de beurt zijn geweest. In de week na de staking bereiken vakbond en ProRail een akkoord.
Koppensnellen door november:
Nieuwe verbindingen Zwitserland-Italië
Uitstel grote spoorprojecten
Hoofpijnweek op het spoor
December
Overwegen zitten treinen dwars
In december komen de overwegen in de belangstelling te staan. Het begint na de zomer als blijkt dat de NS geen extra spitstreinen mag rijden tussen Amersfoort en Harderwijk omdat op het traject spoorwegovergangen liggen. Het blijkt dat, simpel gezegd, treinverkeer niet uitgebreid kan worden als er op het spoortraject een overweg ligt. Het probleem speelt niet alleen tussen Amersfoort en Harderwijk maar in het hele land.
De Tweede Kamer zorgt er met een bijdrage van tien miljoen euro voor dat de spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk straks wel kunnen rijden en later dwingt de Kamer staatssecretaris Chris Jansen ertoe het overwegenbeleid te herzien. Daarbij moet de staatssecretaris de inbreng van reizigersvereniging Rover en de spoorvervoerders meenemen. In het nieuwe jaar wordt er verder gesproken over de overwegen.
Koppensnellen door december:
Arriva ziet af van Zwolle- Groningen
Goedkoop naar Brussel met Ouigo
Nieuwe dienstregeling
NS haalt stiptheidsnorm nipt
Dat er meer treinen naar Brussel rijdt is positief nieuws. Maar zoals zo vaak zijn er toch weer problemen. De betrouwbaarheid laat te wensen over. En niet iedereen in België en Nederland is blij met Eurocity Direct. Wat wel om een aantal bekende redenen begrijpelijk is.
Betrouwbaarheid verbeteren zal voor NS en NMBS het belangrijkste doelstelling worden met de Eurocity Direct en Eurocity.
De NS Reizigers personeel hebben het bepaald niet makkelijk. Ze zijn voor sommigen een voetveeg. Ze hebben te maken met een doorsnee van de samenleving. En de samenleving is verrechtst en meer intolerant geworden. Gun de FNV NS medewerkers hun loonsverhoging. Waardering krijgen ze immers toch niet altijd. Ze “doen niks, zitten in hun cabine en zijn vaak in de eerste klas met hun smartphone te zien”.
Weer een loonsverhoging wilt uw aan ze geven??? Uw bent helemaal de weg kwijt
Welnee. Vanaf de zijlijn op de NS conducteurs afgeven en afbranden is zo simpel. Ze draaien onregelmatige diensten, hebben te maken met (onterechte) agressie, worden niet gewaardeerd en moeten bijspringen als er incidenten op het spoor en in de trein zijn.
Het is zo populistisch om de NS Reizigers medewerkers als voetveeg te behandelen.
NS-personeel verdient meer dan voldoende in vergelijking met mensen met banen op soortgelijk niveau en er bestaat geen enkele reden om ze op een voetstuk te plaatsen. Iedere baan heeft z’n voor- en nadelen. Er is niets in de beschrijving die jij geeft dat conducteurs niet konden weten voordat ze solliciteerden. Zowel conducteurs als machinisten weten dat ze een baan hebben waar het onmogelijk is om in uit te blinken. Als ze het niet trekken, dan hadden ze dat vooraf kunnen bedenken en is het het overwegen waard om uit te kijken naar een andere baan. Dan zullen ze er snel achter komen dat ze beter bij NS kunnen blijven, omdat daar de lonen veel hoger dan bij andere banen op gelijk niveau.
Het is juist populistisch om te doen alsof het NS-personeel als voetveeg wordt behandeld. Het gros van de reizigers gedraagt zich immers correct jegens NS-personeel, als de conducteurs tenminste niet met elkaar zitten te kwekken in de eerste klasse of hele series zitten uit te kijken als achteruitrijdmachinst.
Aldus degene die conducteurs en al het andere NS-personeel in iedere reactie als voetveeg meent te moeten behandelen.
Een deel van NS personeel werkt er hard voor, en moet de klappen ontvangen. Maar ook zeker een deel doet minder zijn best. Ik kan er geen harde cijfers bij geven, maar in mijn beleving is sinds covid controlekans gedaald, waarbij er nu sprake is van een licht herstel.
NS personeel wordt vrij goed beloond. Dat gun ik ze zeker. Maar zou fijn zijn als NS ook de ruimte krijgt op meer op de man te meten. Hoeft geen hele strakke norm te zijn, er moet ruimte zijn voor persoonlijke maat. Maar je wil wel weten als iemand 1x in de week controleert. Dan wil je op z’n minst een gesprek om te begrijpen wat er speelt. Dit is gewoon een theoretisch voorbeeld.
Ansich zou een verdubbeling van de Brusseltrein goed nieuws moeten zijn. Maar met de nieuwe treinen is reizen naar Belgie een heuze internationale treinreis geworden met speciale tickets, die of terwijl niet in Eurocity resp Eurocity Direct geldig. Al met al leidt dit er toe dat mensen dan maar het lokaaltje van Roosendaal – Essen – Antwerpen te nemen en dit lijkt met niet de bedoeling van deze verbeteringen.
Waarom.zou je roossendaal essen antwrrpen nemen. De eurocity rotterdam breda antwerpen is net zo duur en een stuk beter.
Kijk ik vind ook dat de eurocity direct te duur is (60 euro als je laat boekt is gewoon te veel), maar qua prijs is er niks mis met de belgische eurocity. Die toch een stuk goedkoper is dan de oude ic brussel
Het gaat niet om de prijs, maar dat je met een speciale ticket voor beide treinen nodig hebt en dat je bij rituitval niet kunt switchen. Je moet althans op zijn minst voor de tragere Eurocity (Rotterdam – Brussel) gewoon uit de automaat of de balie kunnen halen. Verder vind ik Antwerpen en Brussel vanuit het zuiden van het land een bestemming zijn dat je als impuls reis zou moeten kunnen doen. Verder zie ik de Eurocity Direct ook niet direct als een prenium product dat een aparte tariefstructuur verdient en je zou met gewone kaartjes + wat toeslag moeten kunnen reizen, zoals ook bij de IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam is.
Weer een loonsverhoging. Hoeveel denk je dat NS de kaartjes nog verder kan verhogen? Er zijn wel een keer grenzen aan de tarieven en de kosten
Die flinke loonsverhoging hebben ze al gekregen.
De instroom van ICNG was in 2024 tegenvallend. Maar gezien de problemen van Alstom om de Coradia Stream en Avelia treinen op tijd aan andere vervoerders te leveren was het niet verrassend dat de levering van ICNG aan NS te langzaam gaat. Zal niet verbaasd zijn als pas in 2028 de laatste ICNG geleverd is.
In ieder geval hebben treinreizigers meer keuzes met reizen tussen Randstad/Brabant – Flevoland/Gelderland. Maar voorlopig is het nog niet echt een vooruitgang voor de meeste treinreizigers. Het hangt waar je woont.
Kijk de icng is vooral de schuld van alstrom.
Maar ns moet zelf wel aan de bak als het gaat om hoe schoon de treinen zijn. En ze moeten het conducteursstelsel herzien, dit systeem werkt niet. Niet voor de reiziger, niet voor de ns en ook niet voor de conducteurs zelf die constant in elkaar geslagen worden.
Mee eens dat de toiletten schoner moeten.
Kanttekening daarbij is dat bepaalde treinreizigers er zelf ook een zooitje van maakt. Je kan NS niet alles verwijten. Want dan zou NS permanent een toilet juffrouw bij moeten zetten.
Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Waarom hebben ze dat in Zwitserland en Oostenrijk geen last van?
De toiletten in de nieuwste NS treinen met gelijkvloerse instap en invaliden toilet inclusief de gerenoveerde Sprinter Light Train zijn redelijk schoon. De toiletten in de oudste IC zijn vaak onvoldoende.
De functie eisen voor conducteurs moet hoger worden. Eigenlijk zouden beveiligers een betere optie zijn. Bij banken, gemeentes, bepaalde winkels zijn er beveiligers. Dat was 70 jaar geleden niet nodig.
Maar NS gaat wat dat betreft niet met de tijd mee. Ze hebben hooguit assistentie van spoorwegpolitie.
Spoorwegpolitie? Bestaat dat nog?
Halverwege december 2023, verkondigde Koolmees over de ICNG de er op dat moment 15 treinstellen actief waren, terwijl dat niet zo was. Hij zei bovendien dat er iedere maand drie nieuwe treinstellen opgeleverd zouden worden voor de reizigersdienst. Dan hadden we er op dit moment ruim 50 moeten hebben. Er zijn 35 treinstellen min of meer inzetbaar. Dat was al een afzwakking ten opzichte van eerdere toezeggingen, dat er vanaf de zomer van 2023 vier treinstellen per maand opgeleverd zouden worden. Verwacht werd toen dat eind 2024 alle treinstellen inzetbaar zouden zijn. Dat was inclusief de wetenschap van alle mankementen waarover is gecommuniceerd. Zoals over de Oekraïners die niet naar Katowice (350 kilometer verderop) konden forenzen, de coronapandemie, leveringsproblemen en defecte lasnaden. Die argumenten tellen zijn dus niet langer valide in de communicatie over nieuwe vertragingen. In februari 2024 vertelde Hans Blaauw, namens Alstom, dat de productie toen op volledige kracht verliep. Het is nogal vreemd dat het dan nog niet volgens planning verloopt en dat er door het niet beschikbaar zijn van de noodzakelijke ICNG-stellen, noodgrepen moesten worden uitgehaald in dienstregeling. Ook in februari 2024 sprak Koolmees over een versnelde instroom van de ICNG. Daar komt absoluut niets van terecht. De eerste ICNG’s zijn al bijna vijf jaar oud en worden vanaf april 2023 ingezet in de reizigersdienst. En nog steeds wordt er gesproken over kinderziekten. Dat is volkomen belachelijk.
Ze verhullen bij NS en Alstom met héél véél woorden dat het niet goed gaat. We worden aan het lijntje gehouden.
Hoef zelf alleen maar te kijken hoeveel ICNG op een zondag overgebracht worden. Dat is bepaald niet 1 keer per week. Het is onderhand meer een gemiddelde van 1 keer per maand.
ICNG begint wat mij betreft steeds meer op Fyra 2.0 te lijken. De problemen zijn misschien wat minder extreem maar wel zeer hardnekkig. Zoals je hierboven aangeeft de al 5 jaar durende kinderziektes. Dat kan natuurlijk niet. Bij een commercieel bedrijf was al veel eerder aan de bel getrokken volgens mij, maar bij ons semi-overheidsbedrijf kan dit allemaal jaren voortduren.
Maar welk alternatief heeft de NS? Het is niet alsof er gigantisch veel treinfabrikanten zijn en dat NS alleen maar even hoeft te bellen en er binnen de kortste keren treinen geleverd worden die aan alle eisen voldoen en toegelaten zijn. Contract compleet ontbinden met het juridische getouwtrek dat daarbij komt kijken en opnieuw aanbesteden zijn ze ook weer jaren verder voordat er wat rijdt en dan is het maar hopen dat er nog een leverancier is die met een enigszins acceptabel contract op de proppen komt.
Daarnaast, bij commerciële bedrijven gaat het echt niet anders dan bij de NS in dit soort probleemgevallen, dat wordt niet in de openbaarheid uitgevochten of elkaar de schuld geven, maar binnenskamers. Want de NS kan dit wel publiekelijk uit gaan vechten, maar dan pakt de Alstom de maximale ruimte en komt de NS als klant helemaal achteraan te staan, en iedere toekomstige leverancier zal alleen maar meer zekerheden in de contracten in gaan bouwen.
Ik zal zeker niet ontkennen dat de leveringen niet goed gaan, het duurt gewoon te lang, maar dat ligt vooral aan de leverancier. En misschien heeft de NS ook wel fouten gemaakt het hele proces, maar als buitenstaander kan ik dat niet beoordelen.